Azie deel 3 - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Olivier Swart - WaarBenJij.nu Azie deel 3 - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Olivier Swart - WaarBenJij.nu

Azie deel 3

Door: Olivier de Swart

Blijf op de hoogte en volg Olivier

15 Februari 2013 | Laos, Vangviang

Het is weer even geleden! Hier deel 3. Bereid je voor! Het is moeilijk veel.
Aangekomen in Chiang Mai (nog steeds met MK). De zondag markt is echt super! Heb gegeten tot ik niet meer kon. Grote bakken sushi en veel meer Thais eten. Genieten!
De dag daarna een Thaise massage gehad. We moesten een soort sumoworstelaarsbroek aan. En niet alleen dat. Ik werd gemasseerd door een Thaise vrouw. Maar het was geen gewone vrouw. Ze had het postuur van een sumoworstelaar. De massage was niet altijd even rustgevend. Tijdens de massage hoorde ik mijn lichaam zo vaak kraken, echt niet normaal. Wist niet dat mijn lichaam op al die manieren kon buigen.
De dag daarna een trekking gedaan! Van 2 dagen. Voor de mensen die niet weten wat dat is: een trekking is een soort tocht in de jungle met een groep toeristen en een gids.
We hadden niet zo maar een trekking gekozen, maar de 'non-tourist trekking'. We dachten dat het non-tourist was omdat er niet veel toeristen zouden zijn. Maar niet alleen dat, we hoorden later ook dat deze non-tourist was omdat hij lichamelijk zwaarder was dan de meeste toeristen aan konden. Oeps.
Ik was de enige die geen goede trekking-spullen had, dus geen schoenen met profiel en ook geen kleine rugzak. Met mijn grote rugzak bij me, en met mijn all-stars heb ik toch de bergen getrotseerd.
Op de eerste dag werden we vroeg opgehaald bij de guest house. Als eerst gingen we naar de longneck-tribe toe. Dat zijn die vrouwen met ringen om hun nek. Ik dacht dat het leuk zou worden, maar het was heel saai. Tourist trap.
We hebben daarna de halve dag gelopen naar de plek waar we op olifanten konden rijden. Wat een ervaring zeg! De olifanten hadden een soort zadel, voor twee personen. Maar ik mocht in de nek! Was super vet. Voelde machtig. Elke stap die de olifant zette, kostte het moeite om te blijven zitten. Maar dat was stiekem ook wel leuk.
We liepen met de olifanten op een rijtje, tot de olifant voor mij een scheet liet. Het klonk als een brullende leeuw. Echt heel raar. Maar wat een lucht komt daar van af zeg! Dat wil je niet mee maken. Ging bijna van mn stokje. Daarna deed de olifant zijn slurf omhoog, naar mij. Het stonk echt naar vieze adem.
Toen we klaar waren bij de olifanten, liepen we verder. Met zonsondergang zijn we aangekomen bij het bergdorpje, 400 meter hoger dan Chiang Mai, compleet uitgeput. Bij aankomst kwam er een local naar ons toe gelopen, Jaga, terwijl hij een beetje schreeuwde. Klanken, geen woorden. Maar wel vrolijk. Toen ik hem voor het eerst zag dacht ik meteen aan deze kerel: opie van Family Guy. Link:
http://www.youtube.com/watch?v=Suuql8_vP0o
Ik dacht dat hij geestelijk gehandicapt was, en echt niks zou kunnen. Wat had ik het fout.
Iedereen had hun spullen neergelegd, en was aan het genieten van de sterren. Er heerste een geweldige sfeer.
Jaga was de reisleider aan het helpen met het bereiden van het eten. Super lekker trouwens! Thais eten is echt geweldig. Toen we klaar waren met eten hebben we met zn allen gezeten aan de Thaise rijstwhiskey. Jaga deed gezellig mee. Hij kon niet praten, maar hij kon zich met gebaren duidelijker maken dan bijna alle Thaise mensen die ik heb gesproken. Hij vertelde hele verhalen met zijn gebaren, en hij had de volledige aandacht van de hele groep. Hij liet ook een paar goocheltruukjes zien met een kaars en een touwtje. Ik heb nog nooit zo'n leuke avond gehad met een kaars en een touwtje. Iemand uit de groep had ook een raadsel op papier, met een tekening, die niemand op kon lossen. Jaga keek er naar en had het zo opgelost. Die kerel kon niet praten, maar was zo slim op zijn eigen manier. Hij werd ook behandeld als gelijke door de andere dorpelingen, en ze vonden het leuk als hij bij hen was. Jaga had zo'n gelukkige uitstraling, het was helemaal besmettelijk. Iedereen genoot er van mee.
We gingen slapen, en toen we opstonden vertrokken we meteen. We liepen door slechtere paden dan de dag er voor. Kleine paadjes van twintig centimeter breed, glad, en aan een kant een afgrond. Daar wilde je niet in vallen. Ik zat er mentaal bijna door heen, omdat ik een paar keer was uitgegleden. Maar toen kwamen we bij een plek in een bergrivier met twee watervallen, een links, een rechts. Daar tussen was een grote plas water waar we heerlijk in hebben gezwommen. Wat was dat heerlijk. Mentaal helemaal klaar, lichaam kapot en doorweekt van het zweet een lekkere duik genomen in het water. Wat voelde dat goed. De reisleider sprong van de waterval af naar beneden, moeilijk hoog. Toen volgde iemand anders, een toerist, en zei: niet denken maar gewoon doen. Dus ik ging ook. Wat een ervaring zeg. Wow. Dit was de afsluiter van de trekking en als ik er op terug kijk, was dit zeker wel een hoogtepunt.
25-01-2013
Massage school! Een hele dag geleerd op de Thaise manier te masseren, en de helft van de tijd werd ik ook gemasseerd. Echt heel chill.
26-02-2013
Ziplining gedaan! Ziplinen is dat je hoog in de bomen zit, en met gespannen kabels van de ene boom naar de andere vliegt met behulp van je uitrusting. Prachtig uitzicht, over de hele jungle. Ook een abseiling gedaan van 40 meter hoog, horizontaal en gezicht naar beneden zoals in Mission Impossible. Maar de kerel liet me niet rustig zakken, hij liet me in 1 keer gaan en stopte me pas beneden. Vet!
In de avond naar een Muay Thai gevecht geweest. Heel vet. 7 gevechten en 5 knockouts. Er was ook een gevecht tussen twee meisjes, van ongeveer 15. Dat ging hard zeg! Ik had er niet zo veel van verwacht maar die meisjes wil je niet tegen komen in een donker steegje. Er werd gewonnen met een KO. Op het eind was het grootste gevecht, een grote Engelse kerel tegen een grote Thaise kerel. Het was heel vet om de verschillen in de vechtstijlen te zien. De Thai was veel vloeiender in zijn bewegingen en de Engelsman veel statischer. Engeland had gewonnen! Op punten.
29-02-2013
De bus naar Pai genomen. MK ging terug naar Korea. Voelde me alleen, voor de eerste keer in anderhalve week dat ik weer echt op mezelf aangewezen was. Ook deed mijn credit card het niet meer, echt niet relaxed. Het bleek dat ik in de eerste 20 dagen al over mijn maandbudget heen zat, haha. Even rustig aan doen dan maar.
30-02-2013
Scootertje gehuurd. Heerlijk. Vrij gevoel.
Een groep mensen ontmoet van 5 mensen, waar ik de rest van de dag mee heb rondgereden. We gingen ver weg van Pai, naar een hotspring. Het landschap was geweldig. Halverwege de terugweg begon het opeens heel hard te regenen. Niet chill. Toen we terug waren hebben we opgefrist en zijn we ergens gaan eten. De regen was gestopt. Na het eten gingen we op hun balkon zitten en pakte Evan zijn gitaar. Wow. Hij heeft zo mooi gespeeld, echt genieten. Volgend jaar gaat hij ook mee doen aan de audities voor American Idol. Ga ik wel ff kijken dan!
31-02-2013
In de avond met hippies gezeten rond een kampvuur. Lachen!
01-02-2013
Terug naar Chiang Mai. Had last van de omgekeerde draak! Maar heb het overleefd. In de avond uitgegaan met 3 andere Nederlanders. Het was wel een grote verzameling ladyboys. Al weer. Werd wel door eentje in mijn billen geknepen. Voelde me echt heel vies daarna. Ondanks de ladyboys toch nog genoeg interessante meisjes zonder derde been. Wel onhandig dat bijna overal de jongste ben. Als meisjes naar mijn leeftijd vragen zeg ik dat ik 80 ben, maar andersom ouder word net zoals in de film Benjamin Button. Works like a charm.
03-02-2013
Weer een scootertje gehuurd, leuk rijden hier joh. Wel moeilijk navigeren, veel eenrichtingsverkeer en links rijden. Het verkeer hier is zooo anders dan in Nederland, veel drukker, meer scooters die overal tussendoor rijden op 3baanswegen en iedereen rijdt door rood. Iedereen. Ik ben zelfs naast een politieagent, samen met hem, door rood gereden. Haha.
04-02-2013
Gezegend door een stokoude monnik in een tempel hoog in de bergen!
Daarna de nachtbus naar Nong Kai genomen. Zat in een VIP bus, een 'goede' bus, maar zat naast de dikste kerel ooit. Ik mocht wel zijn deken hebben (het werd echt vet koud in de nacht), zijn vet hield hem toch warm.
05-02-2013
Aangekomen in Nong Kai! Hier heb ik een week gelogeerd bij Thaise mensen op een boerderij. In een Thais dorpje waar nooit toeristen komen. Ik weet nu hoe een superster zich voelt: ik werd echt overal aangekeken. Door bijna iedereen. En dan ook vet lang, en verbaasd. Ik ben waarschijnlijk de meest witte persoon die ze in hun hele leven hebben gezien. Raar.
De mensen en dieren hebben hier prachtige namen. Hier komen er een paar:
De mensen waar ik bleef logeren heten Aad en Daa (Aad = Daa omgedraaid, slim slim dubbel win win). De twee kids van Aad en Daa heten Mee-Oow en Minsey. Minsey is de eerste makkelijke naam die ik heb gehoord daar! Twee mensen die ik veel zag heten Tong en Bier. Een van de honden van Tong en Bier heet Top Gun. De honden van Aad en Daa heten Doek-Diek en Dok-Deng. Alle katten noemen ze daar Mee-Auw. Maar het mooie is dat Mee-Auw Thais is voor dronken.
De dag dat ik aan kwam werd er gechillt. De mensen hier drinken vaak overdag tequilla (dan wel met mate) met zn allen tijdends het werk. Mooie dingen. Op de eerste dag nog niet gewerkt, lekker rustig. Geleerd te rijden op een schakelbrommert. Perfect om het op te leren, een stalen ros van 30 jaar oud. Was leuk.
Ze hebben hier ook ananas op de boerderij. Super lekker! Geplukt en gelijk opgegeten. Dat mis ik nu al.
Het eten is hier geweldig! Maar hier doen ze niet aan tafels. Op een matje op de grond zitten, in kleermakerszit. Dan staat je bord niet op tafel, maar vlak voor je voeten. Tijdens de maaltijden is er zo veel eten op mijn benen beland, echt niet goed.
De tweede dag eucalyptusbomen omgezaagd. Met 35 graden. Was best wel warm. Die bomen groeien 20 meter in 5 jaar! Best veel. Alle boomstammen gingen in de pick-up truck hoger opgestapeld dan de wanden van de bak achterop. Ze werden ook niet vastgebonden of zo. Ik heb gereden! Voor het eerst aan de verkeerde kant van de weg. Met een lading losse boomstammen in de achterbak. Was wel spannend, maar ik heb niemand verwond.
In de luxe Thaise badkamer was er een grote, diepe badkuip, waar het water niet ververst werd in de hele week dat ik er was. Soms gaat er wat uit, en dan wordt er weer wat meer bij gedaan. Schoon genoeg blijkbaar. Het water was wel groen en ik kon de bodem niet zien. Ach joh, ik werd er alsnog relatief schoon van, na die dag werk. Op een gegeven moment dacht ik dat ik een vis zag zwemmen in het bad. Ik ging er dus vlug uit om mijn camera te pakken, maar toen ik terug was om een foto te maken, was hij er niet meer. Ik dacht dat ik het me maar verbeeld moest hebben.
De wc's zijn in heel Azie ook anders dan in Europa, ik zal het op deze manier beschrijven: Bedenk een normale wc. Haal de bril weg, en ook de kast daar achter. Laat hem dan tot de rand in de grond zakken. Ta-dah! Een Aziatische wc. Wel wennen, maar ik heb het overleefd.
In de avond wat gedronken met de locals. Hier in Thailand leeft iedereen buiten, alleen slapen doen ze binnen. Maar hier kan dat ook, het wordt nooit koud. Ook zijn er bijna altijd buren, of zijn wij bij buren. Gezellig.
De derde dag heb ik rubber geoogst. Wat een putlucht! Echt niet goed. Ik dacht eerst dat het een soort maple syrup bomen waren, dat had ik mooi mis. Ze vangen de hars op in kleine bakjes, dat hard word en een beetje de structuur van veel te oude, over datum yoghurt krijgt. Zo ruikt het dan ook. Plus een beetje dood dier. En die stank krijg je niet meer van je lijf! Hoe veel zeep je ook gebruikt. Dit deden we alleen in de ochtend.
In de middag gingen we vissen. Op de Thaise manier. Er was een groot net, van 30 cm bij 10 meter, en daar liepen ze een vijver mee door. Daar zaten moeilijk veel kleine visjes in toen ze er uit kwamen. Ook een paar grotere vissen. We bouwden en kampvuur en roosterden de visjes, naturel. Ze eten die kleine visjes gewoon helemaal op! Inclusief schubben, ingewanden en botten. Ik had mezelf voorgenomen om alles ook gewoon te eten wat ze me voorschotelden, dus ik deed het ook. Was niet erg lekker. Maar ik voelde me wel echt een neanderthaler, zo verbonden met mijn voorouders. Was mooi.
Op de vierde dag was het tijd om met de ananas te werken. De hele dag door plukverse ananas gegeten! Vet relaxt. Toen ik het bad in ging, zag ik de vis weer. Deze keer was hij niet weg voordat ik mijn camera tevoorschijn had getoverd. Hij stond op de foto dus ik kon het me niet verbeeld hebben! Ik liet de vis aan Aad zien, en verwachtte dat hij geschokt zou zijn. Toen hij de vis op de foto zag maakte hij me vrolijk duidelijk dat er maar liefst twee vissen leven in ons bad. Ik heb me kapot gelachen. Ik heb mezelf dus elke keer gewassen in een bad waar twee vissen in leven. Voelde me nog meer neanderthaler! Dat is een machtig gevoel trouwens, niet verkeerd opvatten.
De vijfde dag was op een zaterdag. Voor het ontbijt naar vrienden toe en met een paar families samen gegeten. Iedereen tequilla of biertje bij het ontbijt, mooi! Ze drinken hier op zaterdag de hele dag door in hun voortuintjes met hun vrienden en familie.
Deze dag was er ook een concert georganiseerd in het dorp. Best groot en modern, had ik niet verwacht. Er was een groot podium gebouwd en het halve dorp was er. Ook een zangeres met een goed karakter (if you know what I mean), en een handje vol danseressen. Toen ik daar was ging ik naar voren om ff te kijken wat er allemaal aan de hand was. De zangeres stopte met zingen en vroeg aan mij waar ik vandaan kwam en wat mijn naam was. In het midden van haar act. Ik voel een zee van ogen in mijn achterhoofd prikken (ik steek daar minstens een halve kop boven iedereen uit). Ik deed mijn best om haar vragen gewoon soepel te beantwoorden en een beetje te lachen, maar het voelde toch allemaal heel bizar.
In de avond weer naar een Muay Thai wedstrijd toe geweest! Omdat het niet toeristisch was, betaal je hier maar 2 euro 50 voor een hele avond. Prima!
Zondag. Hanengevechten. Bah.
De hanengevechten waren naast ons huis, en daar was ik wel blij om. Ik kon weg wanneer ik wilde. Ik heb een gevecht met afschuw afgekeken en toen ben ik weg gegaan. De enige momenten dat ik er wel was, was om noodles te eten. Daa stond daar met een noodle kraam, oh wat was dat lekker! Veel te veel van gegeten natuurlijk. Ik begin spontaan trek te krijgen.
Oke terug op het onderwerp - Vlak voor dat de hanen gingen vechten beefden ze van top tot teen. Tijdens de gevechten poepten ze ook. En ze lieten die hanen veel te lang door vechten. Zelfs als er al duidelijk was welke haan er zou winnen. Dat vind ik raar, omdat de eigenaren toch wel een beetje geven om de hanen. Ze verzorgen de hanen wel na de gevechten. Hechtten ook de wonden.
Omdat ik niet bij de hanengevechten wilde kijken ging ik op de brommer rond rijden. De boel verkennen, alle smalle paadjes in. Leuk. Ik dacht dat de benzinemeter kapot was en altijd op leeg stond. Dat had ik fout. En daar kwam ik ook achter. In de middle of nowhere stopte de brommer. Gelukkig kwamen er net 4 Thaise jongetjes van ongeveer 10 jaar langs scheuren op hun scooters, en stopten. Ik kon niet met ze praten, maar ik kon ze toch duidelijk maken dat ik geen benzine meer had. Twee van de jongetjes gingen er vandoor en kwamen even later terug met een fles benzine. Super aardig. Gered!
Eindelijk klaar met schrijven. Laters Xx

  • 15 Februari 2013 - 12:15

    Jorik:

    "Twee mensen die ik veel zag heten Tong en Bier." Beste namen OOIT!
    Maar super grappig verhaal, ik ben jaloers! Veel plezier nog!

  • 15 Februari 2013 - 12:36

    Ted:

    Oliver, gaaf verhaal weer dank voor je leuke schrijfstijl en de afleiding die je ons biedt, Ted

  • 18 Februari 2013 - 19:20

    Saskia Bettink :

    Hai Oliver ,Bedankt voor je leuke verhaal,wat maak jij veel mee zeg ,waarschijnlijk voor jou onvergetelijk

    Groetjes Saskia (vriendin van je moeder)

  • 26 Februari 2013 - 20:13

    Netty & Aad:

    Ha die Ol!
    Hoog tijd om iets terug te laten horen, want wàt had je een uitgebreid verslag gestuurd!
    Petje af dat je daar de tijd voor neemt. Maar ook voor jezelf goed, heb je straks een soort
    dagboek. Wat hebben we gelachen om jouw “bad-verhaal”,lekker tussen de vissen....
    Maar je bent ook niet vies van een massage(door een knappe Thaise)!
    Hier maken we minder mee.vandaag werden we wakker in een mooie witte wereld,
    heerlijk voor Bibi en Fred. Deze week hadden ze vakantie (de kinderen),was gezellig. Vrijdag in de
    ijzige kou naar Ouwehands dierenpark geweest, heel leuk, heeeeeeel koud.
    Olivier,we kijken uit naar je volgende mail, geniet lekker hè?!
    Veel groeten van Aad en Netty.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olivier

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 806
Totaal aantal bezoekers 23612

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 30 Mei 2013

Azië!

Landen bezocht: